Hubněte podle „Dukana“

Už jste někdy slyšeli pojem „Dukanova dieta“? Jde o poměrně specifický jídelníček, který se řídí radami francouzského odborníka na výživu pana Pierra Dukana. Tato dieta je rozšířená zejména ve Francii, nicméně také u nás si hledá své příznivce. Dukanova dieta se pro mnohé dostala do povědomí díky matce anglické princezny Kate Middletonové, která díky její pomoci zhubla před královskou svatbou. Tento způsob stravování je všeobecně rozšířen mezi celebritami, jmenujme například Jennifer Lopez či Nicole Kidman. Jak tedy tato dieta vypadá a z čeho skládá?

Revoluční dieta, která má svá pravidla

Nejprve je třeba připomenout, že tato dieta není určena pro každého. Není vhodná pro dospívající, těhotné a kojící ženy, diabetiky a jedince trpící vysokou hladinou cholesterolu. Pokud nepatříte mezi tyto skupiny lidí, pak směle do toho!

Princip diety je vlastně zcela jednoduchý. Při této dietě jíte převážně bílkoviny. Ovšem zde může být háček v tom, že množství bílkovin, které doporučuje pan Dukan, výrazně převyšuje zdraví prospěšnou míru. Zároveň tento jídelníček je poměrně chudý na vlákninu, vitamín C, a naopak vitamínu D je zde čtyřikrát více, než je běžné.

Jak bylo výše psáno, zpočátku přijímáte velké množství bílkovin. Tělo totiž v průběhu odbourávání bílkovin spotřebovává mnoho energie a tím dochází k hubnutí. Postupně se přidávají také další potraviny.

Fáze Dukanovy diety

Dieta je složena ze čtyř fází, jejich pořadí a délku je potřeba přesně dodržet.

První fáze – útočná

Délka této fáze závisí na tom, kolik chcete zhubnout. Hlavním cílem je dosáhnout co nejlepších výsledků a tím zvýšit motivaci k dalšímu hubnutí. V této fázi budete konzumovat jen čisté bílkoviny, tedy například pouze samotné maso bez přílohy, vajíčka (žloutek). Jednotlivé potraviny si budete upravovat vařením, pečením či grilováním. Množství je neomezené. K tomu je potřeba dodržovat pitný režim.

Druhá fáze – plynulá

V této fázi střídáte ob den bílkoviny a bílkoviny se zeleninou. Zeleninu můžete konzumovat bez omezení. Zvyšte pitný režim.

Třetí fáze – upevňující

Délka této fáze závisí na množství již zhubnutých kilogramů, stejně jako v případě první fáze. Platí jednoduchý vzorec: 1 zhubnutý kg = 10 upevňujících dní. Zde můžete konzumovat také jiné potraviny, než bílkoviny a zeleninu. Přidejte jedno ovoce denně (nikoliv banán a hroznové víno). Jako přílohy si dopřejte rýži, těstoviny či brambory 2 krát týdně. Chléb nejlépe celozrnný. Dvakrát týdně si můžete dát libovolné jídlo. Jeden den v týdnu by však měl být opět čistě bílkovinný.

Čtvrtá fáze – stabilizační

V tomto období už nejsou žádná omezení, pouze jeden den v týdnu by měl být čistě bílkovinný.