Jak jsou rodiče a děti spokojení s online výukou?
Minulý rok se všem převrátil život naruby. A to především studentům, kteří se od té doby vzdělávají výhradně přes internet. Jak jsou s tímto stavem spokojeni?
V dnešní době hrají rodiče ještě větší roli než kdy dřív. Především u dětí a mladších studentů, kteří jsou nyní odsouzeni k online výuce. Jak jsou ale zúčastnění s tímto způsobem vzdělávání spokojeni?
Spokojenost klesá
Možná je na vině délka, možná úplně něco jiného. Statistiky ovšem ukazují, že online výukapříliš mnoho důvodů ke spokojenosti nedává. Tedy alespoň rodičům, kteří se zúčastnili průzkumů. 56 procent z nich totiž na jaře vyjádřilo spokojenost s aktuálním způsobem vedení výuky. Na podzim toto číslo ale výrazně pokleslo. Spokojenost spadla na pouhých 41 procent.
Jak si autoři výzkumu vysvětlují tento pokles? Podle nich je problém zřejmě v ochotě rodičů. Zatímco na jaře byla jejich ochota vzhledem k nenadálé situaci vyšší, o několik měsíců později online výuka a ochota celkově uvadla. Vliv na to může mít i délka opatření, která s krátkou prodlevou trvají už téměř rok.
Děti jsou méně šťastné
Autoři výzkumu si prohlédli také demografii zúčastněných a zjistili následující. Podle jejich statistik byli kritičtější k vývoji aktuální situace ve školství především rodiče s nižším vzděláním, s bydlištěm mimo Prahu a z chudších rodin. Tento rozdíl se odráží především v nerovnosti českého vzdělávacího systému. Chudší děti totiž často navštěvují hůře vybavené a méně kvalitní školy. To znamená i větší rozdíly v samotné distanční výuce. Výsledky přitom naznačují, že se rozdíly v kvalitě vzdělávání od loňského jara ještě více prohloubily.
Nespokojenost se přitom projevuje na všech frontách. 30 procent rodičů se vyjádřilo kriticky především k času, které musí strávit učením dítěte. Až 77 % dětí je navíc při distančním vzdělávání méně motivovaných. Výrazně poklesl také počet sociálních interakcí, a to o více než 70 procent. Školáci pak celkově své kontakt omezili o více než polovinu. Úměrně s tím se ale podle rodičů zhoršil u dětí i pocit pohody a štěstí.